Zadania badawczeZadanie badawcze nr 5: Pozyskiwanie wołowiny i jagnięcina o wysokiej wartości odżywczej i prozdrowotnej spełniającej kryteria żywności funkcjonalnej Kierownik Zadania: Prof. dr hab. Edward Dymnicki, IGiHZ PAN, e-mail: e.dymnicki@ighz.pl Jednostki realizujące: IGiHZ PAN, IBPRS (we współpracy z: Zakładem Doświadczalnym Instytutu Zootechniki PIB w Kołudzie Wielkiej, Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie) Cel badań: Celem badań w zadaniu nr 5 jest opracowanie kompleksowej technologii produkcji wołowiny i jagnięciny, posiadających atrybuty żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem kolejnych etapów jego pozyskiwania:
Podzadania w Zadaniu badawczym nr 5: 5.1. Wpływ wybranych suplementów diety na wartość odżywczą wołowiny 5.2. Ocena przydatności lokalnych ras bydła do produkcji wołowiny o podwyższonych walorach prozdrowotnych 5.3. Wpływ systemu utrzymania i wybranych suplementów diety na wartość odżywczą i prozdrowotną jagnięciny 5.4. Opracowanie metody produkcji kulinarnej jagnięciny z wykorzystaniem produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego Wykaz zadań badawczychBadania konsumenckie i eksperckie Pozyskiwanie mleka o wysokiej wartości odżywczej i prozdrowotnej spełniającego kryteria żywności funkcjonalnej Pozyskiwanie wieprzowiny o wysokiej wartości odżywczej i prozdrowotnej spełniającej kryteria żywności funkcjonalne Pozyskiwanie mięsa drobiu i jaj o wysokiej wartości odżywczej i prozdrowotnej spełniających kryteria żywności funkcjonalnej Pozyskiwanie wołowiny i jagnięcina o wysokiej wartości odżywczej i prozdrowotnej spełniającej kryteria żywności funkcjonalnej Opracowanie kompleksowych, innowacyjnych technologii produkcji artykułów mleczarskich, wytwarzanych z mleka krów, kóz i owiec, spełniających kryteria żywności funkcjonalnej Ocena jakości surowca i przetworów z wieprzowiny w zakresie właściwości funkcjonalnych (wartości odżywczej, prozdrowotnej, fizykochemicznej i sensorycznej) z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności oraz modyfikacji procesów technologicznych i warunków przechowywania Marketing i promocja wytwarzanych surowców i produktów obejmujący promocję znaków towarowych oraz analizę konkurencyjności przedsiębiorstw produkujących żywność |